Het verschil tussen een goed drankje en een slecht drankje hoeft maar 1 ingrediënt te zijn. Gelukkig kijken de kwakzalvers niet zo nauw en gaat het vaak maar om 1 ding: knalerwten. Niemand wil die in zijn ketel maar toch gebeurt het. En een geëxplodeerde ketel? Daar zit geen enkele kwakzalver op te wachten.
In dit artikel nemen we de regels van het spel De Kwakzalvers van Kakelenburg met je door. Alle basis aspecten van het spel komen aan het licht. Daarnaast kun je hier onze review over De Kwakzalvers van Kakelenburg lezen!

Inhoud van de doos
De doos van De Kwakzalvers van Kakelenburg bevat de volgende onderdelen:
- 4 ketels
- 1 scorespoor met rondespoor
- 216 ingrediëntenfiches + 3 reserve fiches
- 12 ingrediëntenboeken (2 gele, 2 groene, 2 rode, 2 blauwe, 2 paarse, 1 zwarte en 1 oranje.
- 24 waarzeggerijkaarten
- 4 toverdrankflessen
- 4 buidels
- 4 fiches 0/50
- 20 robijnen
- 1 vlam
- 1 dobbelsteen
- 8 druppels
- 4 scorestenen
- 4 rattenstenen
- 1 ingrediëntenboeken almanak
- 1 spelregelboekje
Het spel voorbereiden
Leg de scorespoor in het midden van de tafel. Geef elke speler een ketel + buidel en toverdrankfles, druppel en rattenstaart in bijbehorende kleur. Leg alle 0/50 fiches op de scorebord. Schud de waarzeggerijkaarten en leg deze in een gedekte stapel naast het scorespoor. Leg de ingrediëntenboeken van één set op tafel (de zwarte en oranje ingrediëntenboeken zijn altijd hetzelfde!).
Om te beginnen neemt iedere speler 1 wit fiche van waarde 3, 2 witte fiches van waarde 2, 4 witte fiches van waarde 1 en 1 oranje + 1 groene fiche van waarde 1. Stop deze fiches in je buidel. Ook links onderin je ketel staat welke fiches je in het begin in je buidel moet stoppen. De resterende witte fiches leg je naast het scorespoor.
Spelverloop
Het spel heeft 9 ronden. De vlam op het ronde spoor geeft aan in welke ronde je zit. Aan het begin van elke ronde pakt één speler de bovenste waarzeggerijkaart en leest de kaart hardop voor. De gebeurtenis op de voorgelezen kaart geldt voor alle spelers.
Toverdrank bereiden
Iedere speler trekt één voor één een fiche uit de buidel en legt deze in de ketel. Alle spelers doen dit tegelijkertijd. Afhankelijk van de waarde op het getrokken fiche, wordt het fiche het betreffende aantal velden naast de druppel, de rattenstaart en het vorige fiche gelegd. Na het trekken van een fiche moet je beslissen of je nog een fiche uit de buidel trekt of dat je stopt. Hier mag je later in de ronde nog op terug komen. Tijdens het spel mag je nooit in je buidel kijken.
Ontplofte ketel
Als de som van de waarde van alle witte fiches hoger is dan 7, dan ontploft je ketel. Je mag nu niet verder met het trekken van fiches. Alleen het laatst getrokken fiche wordt nog in de ketel geplaatst. Als je ketel is ontploft, moet je tijdens de puntentelling kiezen of je nieuwe ingrediëntenfiches wil kopen of dat je stappen vooruit wil op het scorespoor. Als je ketel niet is ontploft mag je beide doen.

Rattenstaarten
Vanaf de tweede ronde komen de rattenstaarten in het spel. Alle spelers, behalve de speler die vooraan staat, mogen rattenstaarten in de ketel doen. Het aantal velden dat een speler zijn rattensteen vooruit mag zetten, is gelijk aan het aantal rattenstaarten die tussen de speler en de speler die vooraan staat zitten op het scorespoor. Vanaf de plek van de druppel in de ketel, wordt het aantal rattenstaarten met de rattensteen naar voren geplaatst.
Toverdrankfles
Als het laatst uit de buidel getrokken fiche een witte is kun je er voor kiezen om je fles in te zetten en dit fiche terug in je buidel te doen. Dit mag alleen als de laatst getrokken fiche niet zorgt voor een ontploffing.
Puntentelling
Wanneer alle spelers hebben besloten geen fiches meer te trekken, of als ze verplicht hebben moeten stoppen door een ontplofte ketel, is het tijd voor de puntentelling.
Het veld direct na het laatst geplaatste fiche op de ketel, is je puntentellingsveld. Hierop staat hoeveel punten je erbij krijg op het scorespoor en voor hoeveel punten je ingrediënten mag kopen.
De puntentellingsfase bestaat uit 6 onderdelen, A tot en met F. Deze staan aangegeven op het scorebord.

Fase A – De dobbelsteen.
De speler die het verste is gekomen in de ketel, mag met de dobbelsteen gooien. Als je ketel is ontploft doe je niet mee aan Fase A.
Fase B – Speciale acties
Kijk of er zwarte, groene of paarse fiches zijn getrokken. Op de ingrediëntenboeken staan welk voordeel je hebt van deze fiches.
Fase C – Robijnen
Als op je puntentellingsveld een robijn is afgebeeld, dan krijg je een robijn. Hierbij maakt het niet uit of je ketel is ontploft of niet.
Fase D – Overwinningspunten
Iedere speler krijgt overwinningspunten die op het puntentelingsveld staan, deze staan links onderin, in een klein vakje. Deze punten worden verwerkt op het scorespoor. Als je ketel is ontploft moet je kiezen of je Fase D uitvoert of Fase E. Als je scoresteen het veld 50 passeert, draai je de 0/50 fiche naar de 50 kant.
Als je het laatste punt in je ketel hebt bereikt, mag je de bonusdobbelsteen werpen. Dit mag alleen niet als je ketel is ontploft.
Fase E – Fiches kopen
In deze fase mag je 1 of 2 fiches kopen in verschillende kleuren, dus niet twee van dezelfde kleur. Het getal op het puntentellingsveld geeft aan voor welke waarde je mag inkopen. De prijs van een ingrediënt staat op het betreffende ingrediëntenboek. Als je een deel van je te besteden waarde niet gebruikt, vervalt deze waarde. Daarnaast zijn fiches gelimiteerd, dus als een bepaalde fiche niet meer beschikbaar is kun je het niet meer kopen. De nieuw aangeschafte fiches en de fiches uit de keten stop je in je buidel.
Fase F – Einde van de ronde
Aan het einde van de ronde mogen spelers tegen betaling van robijnen acties uitvoeren. De eerste mogelijkheid is 2 robijnen inleveren om de druppel 1 veld vooruit te plaatsen. Een andere mogelijkheid is 2 robijnen betalen en de fles vullen. Aan het eind van de ronde wordt de rondeteller, vlam van de olielamp, voorruit gezet.
Eind van het spel
Het spel is afgelopen na negen rondes. De speler die de meeste overwinningspunten heeft behaald wint het spel en is de ultieme kwakzalver.