Samen met andere avonturiers ga je op zoek naar een legendarische vliegmachine die begraven ligt in een oude stad. Onderweg kom je in een zandstorm terecht en is de begraven vliegmachine de enige manier om uit de woestijn te komen en de zandstorm te overleven. Vind de vliegmachine op tijd en vlucht de woestijn.
Daarnaast kun je hier onze review lezen over De vergeten stad.
Inhoud van de doos
De doos van De vergeten stad bevat:
- 49 kaarten (31 stormkaarten, 12 uitrustingskaarten, 6 avonturierkaarten)
- 48 zandtegels
- 24 dubbelzijdige woestijn/stad-tegels
- 6 speelfiguren
- 6 aanwijzers
- 4 vliegmachine-onderdelen (propeller, motor, zonnekristal, navigatiemodule)
- 1 zandstormmeter
- 1 zandstormmeter standaard
- 1 vliegmachine
- 1 spelregelboekje
Voorbereiding
Schud de woestijn/stad-tegels en leg ze woestijnkant naar boven in een vierkant op tafel in 5 rijen van 5, met in het midden een leeg vak. Leg alle tegels in dezelfde richting met het kompas in de hoek linksboven. Laat een beetje ruimte tussen de tegels. Het lege veld in het midden is de ‘zandstorm’ die tijdens het spel over het bord beweegt.
Leg 8 zandtegels op het speelbord met de lichte kant naar boven, zie de afbeelding hieronder hoe dit wordt gedaan.
Leg de onderdelen van de vliegmachine klaar naast het speelbord en zet de zandstormmeter klaar voor gebruik. Bepaal nu ook gelijk de moeilijkheidsgraad van het spel. Kies zelf of je begint op beginner, normaal, elite of legendarisch.
Verder moeten de kaarten nog verdeeld worden. Maak aparte stapels met stormkaarten (rode kaarten), uitrustingskaarten (blauwe kaarten) en avonturierkaarten. Schud de stormkaarten en leg deze in gedekte stapel boven de woestijn, met het kompas naar het noorden. Schud de uitrustingskaarten en leg deze in een gedekte stapel naast de woestijn.
Schud de 6 avonturierkaarten en geef elke speler willekeurig een avonturierkaart. Lees je rol en eigenschappen hardop voor. Op de voorkant van je kaart staat een waterfles. Bevestig hierop een aanwijzer aan de linkerzijde en zet hem op het hoogste niveau. Als je water drinkt schuif je de aanwijzer omlaag. Pak de speelfiguur die overeenkomt met de kleur van je kaart en zet deze op de tegel met de noodlandingsplaats (de woestijntegel met de drie pionnetjes linksonderin).
Spelverloop
Kies wie het spel mag beginnen. De spelers daarna zijn na elkaar met de klok mee aan de beurt. Elke beurt heb je twee fases. Dit verloopt als volgt:
Fase 1 – Voer maximaal vier acties uit
Elke beurt mag je maximaal vier acties uitvoeren. Je mag zelf bepalen hoeveel je doet en welke je doet. Ook mag je overleggen met je teamgenoten. Je kunt een combinatie kiezen uit de volgende acties:
Verplaatsen
Je mag je speelfiguur verplaatsen naar een aangrenzende, niet geblokkeerde tegel voor 1 actie per verplaatsing. Een zandtegels is geblokkeerd als er 2 of meer zandtegels op liggen. Ook de plek van de zandstorm mag je niet betreden. Als je op een tegel staat met meerdere mensen, mag je, zonder dat dit een actie kost, water geven aan mensen en actiekaarten uitwisselen.
Zand wegscheppen
Je mag zandtegels verwijderen van woestijn/stad-tegels waar je op staat of die aan jouw tegel grenzen (niet diagonaal). De verwijderde zandtegel leg je terug in de voorraad.
Uitgraven
Als je speelfiguur staat op een tegel met de woestijnkant naar boven, en er liggen geen zandtegels op de tegel, dan mag je voor één actie de tegel uitgraven. Je draait de woestijntegel om zodat de stad zichtbaar wordt. Nu wordt weergegeven of je een waterput hebt, een actiekaart of een hint naar een onderdeel.
Drie woestijntegels geven een watersymbool weer in de hoek rechtsonderin. Maar er zit echter onder twee van deze woestijntegels daadwerkelijk een waterput. Als je de juiste uitgraaft en een waterput zichtbaar wordt, krijgen alle spelers die zich op dat moment op de waterput bevinden eenmalig 2 water. De waterput geeft daarna alleen nog maar water aan de waterdrager.
Als je een woestijntegel uitgraaft met tandwielen rechtsonderin, mag je direct een uitrustingskaart pakken die jouw team kan helpen tijdens het spel. Je leest voor welke kaart je hebt en wat je ermee kan.
Daarnaast zijn er nog tegels die aanwijzingen geven over de locaties van de onderdelen. Voor elk onderdeel zijn er twee aanwijzingen. Één aanwijzing geeft de rij aan van het onderdeel, en de ander geeft de kolom aan. Als de tweede aanwijzing is gevonden plaats je het betreffende onderdeel gelijk op de tegel waar de rij en de kolom samen komen.
Een onderdeel opgraven
Voor 1 actie mag je een gevonden vliegmachine-onderdeel van het speelbord pakken als je op de betreffende tegel staat, maar de tegel mag niet geblokkeerd zijn en moet uitgegraven zijn. Leg het onderdeel voor je neer. Als alle onderdelen zijn verzameld kom je samen op de landingsplaats waar je alle onderdelen samenbrengt.
Fase 2 – Trek zoveel stormkaarten als de kracht van de storm
Na het uitvoeren van de acties, moet je de zandstorm bewegen. Trek het aantal zandstormkaarten dat de aanwijzer op de zandstormmeter aangeeft. Trek ze één voor één en leg ze open op de aflegstapel en voer de actie van de kaart uit.
Er zijn 3 verschillende soorten zandstormkaarten:
- De wind blaast -> De kaart geeft het aantal tegels aan dat opschuift in richting van het lege veld van de zandstorm. Alles wat zich op de tegel bevind schuift mee. Nadat je een tegel hebt verschoven, leg je een zandtegel op elke verschoven tegel. Als je speelfiguur op een tegel staat met 2 of meer zandtegels erop, ben je bedolven en moet je eerst zandtegels verwijderen tot er één of geen meer aanwezig is. Als je geen tegels meer kunt verschuiven om de kaart volledig uit te voeren, worden de resterende effecten genegeerd.
- De storm wordt sterker -> Hiervan zijn drie kaarten. Als je deze trekt, schuif je de aanwijzer op de stormmeter één omhoog. Dit is de nieuwe hoeveelheid kaarten die je moet trekken vanaf de beurt van de volgende speler.
- De zon brandt -> Hiervan zijn vier kaarten. Als je deze trekt, moet elke speler die niet op een tunneltegel staat of is beschermd door een zonneschild één water drinken (schuif de aanwijzer op je waterfles één omlaag).
Als de stapel stormkaarten op is, schud je de aflegstapel en leg je ze gedekt terug in een nieuwe trekstapel.
Einde van het spel
Winnen
Zodra alle onderdelen van de vliegmachine zijn verzameld, moeten alle spelers samenkomen op de landingsplaats om de vliegmachine te repareren. De landingsplaatstegel moet wel vrij zijn van zand om dit te kunnen doen, anders kun je er niet op komen om de winst te claimen.
Verliezen
Er zijn drie manieren om het spel te verliezen:
- Dorst: Als één speler het doodshoofdsymbool bereikt op zijn waterfles.
- Begraven: Als de voorraad zandtegels op is als je zandtegels neer moet leggen.
- Weggeblazen: De zandstormmeter bereikt het niveau met het doodshoofdsymbool.
Avonturiers
Elke avonturier heeft zijn eigen eigenschappen.
- Archeoloog: kan twee zandtegels verwijderen van één zandtegel voor één actie.
- Klimmer: kan naar geblokkeerde tegels verplaatsen en mag daarbij één andere speler meenemen. Zolang de klimmer er bij op staat kan de andere speler de geblokkeerde tegel weer verlaten.
- Verkenner: mag verplaatsen naar, zand wegscheppen van, of duinkanonnen gebruiken op diagonaal aangrenzende tegels.
- Meteoroloog: mag acties gebruiken om aan het einde van zijn beurt minder stormkaarten te trekken. Ook mag hij één actie gebruiken om de bovenste stormkaarten (zoveel als de stormmeter aangeeft) te bekijken en hiervan één onder op de stapel te leggen. Dit moet uitgevoerd worden tijdens de actiefase.
- Navigator: mag een andere speler maximaal 3 niet geblokkeerde tegels verplaatsen voor één actie. De verkenner mag diagonaal worden verplaatst en de klimmer mag over de geblokkeerde tegels worden verplaatst. Als de klimmer wordt verplaatst mag ook deze zijn speciale eigenschap gebruiken om één speler mee te nemen.
- Waterdrager: krijgt twee water op reeds uitgegraven putten voor één actie. Ook mag hij water geven aan spelers op aangrenzende tegels op elk moment, zonder dat dit een actie kost.