In Love Letter probeer je het hart van de Prinses te veroveren door haar liefdesbrieven te schrijven en deze aan haar af te geven. Hierbij krijg je hulp van verschillende mensen. Zorg ervoor dat je als laatste overblijft of dat je de kaart hebt met de hoogste waarde en verzamel genoeg liefdesfiches zodat jouw brief bij de Prinses kan worden bezorgt. Ben je benieuwd naar hoe je dit spel speelt? Lees dan snel verder!
Inhoud van de doos
- 21 Karakterkaarten
- 6 Overzichtskaarten
- 13 Liefdesfiches
- 1 Stoffen zakje
- 1 Spelregelboekje

Voorbereiding
Geef iedere speler één overzichtskaart. Schud alle karakterkaarten, leg er één gedekt in het midden (en leg in een spel met twee spelers ook nog 3 kaarten open in het midden). Iedere speler krijgt één kaart van de gedekte stapel en neemt deze in de hand. De speler die als laatste een brief met de hand heeft geschreven, mag beginnen.

Spelverloop
Als je aan de beurt bent, trek je een kaart. Kies één van je handkaarten en speel deze door deze open voor je neer te leggen. Vervolgens voer je de actie uit die bij deze kaart hoort. De andere kaart houd je in je hand.
Uitschakelen
Tijdens een ronde kun je uitgeschakeld worden en je kunt anderen ook uitschakelen. Dit kan gebeuren door de actie van een gespeelde kaart. Als dit gebeurt leg je je handkaart open op tafel, zonder dat je de actie uit voert. Deze ronde doe je dan ook niet meer mee.
Gespeelde/afgelegde kaarten
Alle gespeelde en afgelegde kaarten moeten altijd open op tafel liggen zodat ze zichtbaar zijn voor de andere spelers. Zo weet iedereen welke kaarten er al zijn gespeeld en wat er dus nog in de stapel zit.
Karakterkaarten
Elke kaart bevat een korte samenvatting van de actie die je met de kaart kunt uitvoeren. Hieronder een duidelijke uitleg wat je met elke kaart kan.

9 – Prinses
Als je de prinses speelt of aflegt, ook als je hem af moet leggen door de actie van een andere speler, dan ben je deze ronde direct uitgeschakeld.
8 – Gravin
Als je de Gravin speelt heeft dit verder geen effect. Echter ben je wel verplicht om de Gravin te spelen als je een Koning of Prins in je hand hebt. Je mag de Gravin natuurlijk ook spelen als je geen Koning of Prins in je hand hebt.
7 – Koning
Ruil je handkaart met de handkaart van een andere speler.
6 – Kanselier
Pak twee kaarten van de stapel en voeg deze bij je handkaart. Kies uit de drie kaarten nu één kaart die je in je hand wil houden en doe de andere twee onder op de trekstapel. Als er nog maar één kaart ligt om te trekken, dan trek je er één en leg je er één af. Kun je geen kaarten meer trekken? Dan heeft deze kaart geen effect.
5 – Prins
Kies een speler, dit mag je ook zelf zijn, die zijn handkaart aflegt. De actie van de kaart mag niet uit worden gevoerd. De speler die de kaart heeft afgelegd trekt een nieuwe kaart. Als de stapel op is, trekt de speler de gedekte kaart die aan het begin van het spel aan de kant is gelegd. Als je wordt gekozen je kaart weg te leggen en je moet hierdoor de prinses afleggen, dan lig je uit het spel.
4 – Kamermeisje
Als je het Kamermeisje speelt, ben je tot het begin van je volgende beurt beschermd tegen alle effecten van de actiekaarten van andere spelers. Kaarten als de Wachter, Priester, Baron, Prins en Koning hebben dan geen effect op jou als deze worden gespeeld door andere mensen.
3 – Baron
Kies een speler waarmee jij je handkaart gaat vergelijken. De speler met de kaart met de laagste waarde is af en ligt deze ronde uit het spel.
2 – Priester
Kies een speler waarvan je de handkaart mag bekijken.
1 – Wachter
Kies een speler en noem een karakter (NIET de Wachter). Als de gekozen speler dit karakter in zijn hand heeft, dan is deze speler deze ronde af en ligt uit het spel.
0 – Spion
Het spelen of afleggen van een Spion heeft pas effect aan het einde van de ronde. Als jij de enige speler bent die niet af is die een Spion heeft gespeeld of afgelegd heeft, krijg je een liefdesfiche. Dit telt niet als het winnen van een ronde. Als je twee Spionnen hebt gespeeld krijg je alsnog maar één liefdesfiche. Heb je gewonnen en heb je als enige actieve speler een spion? Dan krijg je twee liefdesfiches.
Einde van de ronde
Een ronde kan eindigen op twee verschillende manieren. Als de stapel met trekkaarten op is, dan wint de speler die nog in het spel is met de hoogste kaart. En als er nog maar één speler in het spel is en alle andere spelers af zijn, dan wint de speler die nog in het spel is. De speler die wint ontvangt een liefdesfiche.

Begin van de nieuwe rode
Als de ronde is afgelopen, worden alle kaarten weer geschud. Leg weer een kaart gedekt in het midden (en bij 2 spelers ook 3 kaarten open in het midden). Iedere speler krijgt één kaart van de gedekte stapel en neemt deze weer in de hand. De speler die de vorige ronde heeft gewonnen, mag deze ronde beginnen.
Einde van het spel
Zodra een speler voldoende liefdesfiches heeft om te kunnen winnen, eindigt het spel. Als meerdere spelers tegelijk genoeg liefdesfiches hebben verzameld hebben ze beide gewonnen. Het aantal fiches dat je moet verzamelen is afhankelijk van het aantal spelers dat mee doet. Bij 2 spelers moet je 6 fiches verzamelen, bij 3 spelers moet je 5 fiches verzamelen, bij 4 spelers moet je 4 fiches verzamelen en bij 5 en 6 spelers moet je 3 fiches verzamelen.
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je Love Letter graag kopen? Klik dan hier om Love Letter te kopen.