Tijdens de wereldtentoonstelling in Parijs wordt de kracht van elektriciteit gepromoot. Maar hiervoor moet je de straatlantaarns zoveel mogelijk van jouw gebouwen laten verlichten. Ben je benieuwd hoe dit spel werkt? Lees dan snel hieronder verder!
Inhoud van de doos
De doos van Parijs: De lichtstad bevat:
- 1 speelbord (ingebouwd in de doos)
- 16 vierkante keientegels (8 per kleur)
- 12 gebouwen
- 14 schoorstenen
- 8 actiefiches
- 12 actiekaarten
- 9 speciale speelstukken
Voorbereiding
Kies gezamenlijk 8 actiekaarten uit die je dit spel wil gebruiken en leg deze open naast het speelbord. Leg de speciale speelstukken bij de bijbehorende actiekaarten.
Beide spelers kiezen een kleur om te spelen en neemt de 8 keientegels, 7 schoorstenen en 4 actiefiches in de bijbehorende kleur. Iedere speler schudt de keientegels en legt deze als gedekte stapel voor zich. Vervolgens trekt elke speler één van de stapel en bekijkt deze zonder dat de andere speler het ziet.
De speler die als laatste dit spel heeft verloren mag het spel beginnen. Als dit het eerste potje is van dit spel, dan begint de speler die het laatste ergens het licht heeft aangedaan.
Spelverloop
Dit spel bestaat uit twee fasen. In de eerste fase leg je om en om de keientegels op het speelbord en nemen ze gebouwen. In de tweede fase leggen de spelers om en om gebouwen op het speelbord en voeren ze de acties van actiekaarten uit. Als beide fases zijn afgerond, is het tijd voor de puntentelling.
Fase 1 – Keientegels leggen en gebouwen nemen
Om en om ben je aan de beurt en kies je uit onderstaande twee opties welke actie je uitvoert.
- Keientegel open op tafel leggen. Je legt deze op een leeg vierkant op het speelbord, waarbij je de tegel naar keuze neer mag leggen. Wel moet je ervoor zorgen dat de tegel precies één tegel bezet. Na het leggen van de tegel trek je een nieuwe tegel van je stapel en bekijk je deze weer zonder dat de andere speler de tegel ziet.
- Een gebouw uit de algemene voorraad in je eigen voorraad leggen. De gebouwen die je in deze fase in je eigen voorraad legt, mag je in de volgende fase op het speelbord leggen. Je kunt dan niet meer bij de algemene voorraad.
Als alle keientegels op het speelbord liggen is de eerste fase voorbij. Als één speler de 8 keientegels al op het speelbord heeft liggen mag hij/zij nog wel gebouwen uit de algemene voorraad halen, of passen en wachten tot de volgende fase.
Fase 2 – Gebouwen leggen en acties uitvoeren
De speler die als eerste al zijn 8 keientegels in fase 1 heeft neergelegd, mag deze fase beginnen. Je speelt weer om en om en als je aan de beurt bent, kies je één van de onderstaande opties.
- Een gebouw neerleggen op het speelbord. Zorg er wel voor dat het alleen op velden met je eigen kleur of paarse kleur (hier mag je beide op bouwen) gebouwd wordt. Je mag een gebouw nooit bouwen op een veld met een straatlantaarn bouwen. Als je een gebouw op het speelbord plaatst, zet dan een schoorsteen van jouw kleur op het gebouw zodat je weet dat dat gebouw van jou is.
- Een actiekaart activeren. Je kiest een open actiekaart waarvan je de actie uit wil voeren. Als je de actie hebt uitgevoerd draai je de kaart om en leg je er één van je actiefiches op. Als je wel de actiekaart wil activeren, maar nog niet bijbehorende actie wil/kan uitvoeren, mag je wel vast je fiche er op leggen.
Als geen van beide spelers nog kan bouwen en alle actie fiches zijn gebruikt, is fase twee afgelopen en kunnen de punten geteld worden.
Uitleg actiekaarten
Voor het eerste spel wordt aangeraden om de onderstaande actiekaarten te gebruiken:
- Levitation: Ruil een van de gebouwen uit je eigen voorraad om met een gebouw uit de algemene voorraad. Leg het nieuwe gebouw direct volgens de gebruikelijke spelregels neer.
- Metropolitain: Leg een actiefiche op de kaart, maar draai hem nog niet gelijk om. Je mag deze kaart namelijk in een van je volgende beurten gebruiken om te spelen. Je mag een gebouw namelijk zo neer leggen dat het een veld met een straatlantaarn bedekt. Als je deze actie hebt gebruikt draai je de kaart om.
- Jardin des Plantes: Leg de botanische tuintegel op het speelbord op zo’n manier dat het vrije keienvelden van jouw kleur of de paarse kleur bedekt en zet er een schoorsteen op. Deze tegel telt als een gebouw met een grootte van 2.
- Sacré Coeur: Aan het einde van het spel heeft de speler die deze kaart heeft geactiveerd geen minpunten voor gebouwen die niet gebouwd zijn.
- Le Peintre: Plaats de schilder zo op het speelbord dat hij op een vrij keienveld van je kleur staat. Aan het einde van het spel krijg je 2 extra punten per straatlantaarn die in het gebied staan waar de schilder staat. De grenzen van dit gebied worden aangegeven door de randen van het speelbord en de randen van de gebouwde gebouwen. Andere speelstukken, straatlantaarns en tegels beperken het gebied niet.
- Chartier: Het keienveld met de paarse kleur leg je in je eigen voorraad. In één van je volgende beurten mag je het zo neerleggen dat het een keienveld in de kleur van de andere speler bedekt en er direct een gebouw op leggen.
- Bouquinistes sur la Seine: leg de aanbouw direct op zo’n manier op een keienveld van je kleur dat hij met één zijde aan één van je andere gebouwen grenst. Hiermee wordt het gebouw met één vergroot.
- Lampadaire: Leg de straatlantaarntegel direct op een keienveld van je kleur.
Naast deze kaarten zijn er nog een aantal andere actiekaarten waarmee je kan afwisselen.
- Moulin Rouge: Plaats de danseres op het speelbord op een keienveld van jouw kleur. Aan het einde van het spel krijg je 1 extra punt voor elk vrij keienveld in het gebied van de danseres. De grenzen van dit gebied worden aangegeven door de randen van het speelbord en de randen van de gebouwde gebouwen, maar ook door andere speelstukken, straatlantaarns en tegels.
- Fontaine des Mers: De fonteintegel leg je direct op een keienveld van je kleur of met de paarse kleur. Je krijgt 3 extra punten voor elk gebouw die met een zijde grenst aan de fonteintegel.
- Le Penseur: Leg de standbeeldtegel direct op een keienveld van je kleur, waarbij je er voor moet zorgen dat er ten minste één vrij veld is vóór het standbeeld. Aan het einde van het spel krijg je 2 extra punten voor elk vrij keienveld dat een zijde met het standbeeld deelt (dus: aangrenzend onder, boven, links en rechts) en je krijg 1 extra punt voor elk vrij keienveld dat het diagonaal raakt (dus: schuin onder links en rechts en schuin boven links en rechts). De kleuren van de keientegels maakt niet uit. Als het veld vóór het standbeeld niet vrij is, krijg je helemaal geen punten.
- La Grande Lumière: Leg de straatlantaarntegel direct op een straatlantaarnveld. Deze tegel verlicht extra velden. Gebouwen blokkeren het licht voor gebouwen er achter.
Puntentelling
Als de tweede fase voorbij is, kunnen de punten geteld gaan worden. Je krijgt op de volgende manieren punten (of minpunten):
- Verlichte gebouwen: Iedere speler telt het aantal velden dat zijn gebouw bezet en doet dit vermenigvuldigen met het aantal straatlantaarns wat op dit gebouw schijnt. Dit doe je voor elk gebouw apart en telt alles bij elkaar op. Elke straatlantaarn kan meerdere gebouwen verlichten, maar hij kan alleen de 4 velden er om heen verlichten (dus niet diagonaal).
- Grootste groep gebouwen: Je bepaalt de grootte van de grootste groep aaneengesloten gebouwen. Ze moeten dus ten minste met één zijde aan elkaar grenzen. Het maakt hierbij niet uit of de gebouwen wel of niet zijn verlicht. Je scoort 1 punt voor elk veld dat je grootste groep bezet.
- Ongebouwde gebouwen: Gebouwen die je niet hebt gebouwd leveren 3 minpunten op per gebouw die nog in je eigen voorraad ligt.
- Actiekaarten: Sommige actiekaarten leveren extra punten op. Dit zijn de kaarten die een postzegel rechtsboven in hebben.
Vervolgens tel je van alle onderdelen de punten bij elkaar op. De speler die de meeste punten heeft gehaald wint het spel. Bij een gelijke stand, wint de speler die meer zichtbare vrije velden van zijn kleur op de keientegels heeft.