Similo is een coöperatief kaartspel voor twee tot acht spelers. Je moet samenwerken om door middel van hints het geheime personage te ontmaskeren. Samen met je medespelers bepaal je welke personages je uit het spel verwijderd. Lukt het jullie om met het geheime personage te eindigen?
Ben je benieuwd naar wat wij van Similo: Sprookjes vinden? Klik dan hier om onze review te lezen.
Inhoud van de doos
- 3 spelregelkaarten
- 35 karakterkaarten

Voorbereiding
Één speler neemt de rol van tipgever op zich. De ander spelers moeten raden. De tipgever schud de kaarten en trekt 1 kaart die hij in het geheim bekijkt. Dit is het geheime karakter die de andere spelers moeten raden.
Naast het geheime karakter, trekt hij nog 11 kaarten en schudt deze samen met het geheime karakter. De tipgever legt de 12 karakters open op tafel in een kolom van 4 bij 3. Daarna neemt hij 5 kaarten van de gedekte stapel in de hand. Dit is de starthand om aanwijzingen mee te geven.
Spelverloop
Het spel duurt maximaal 5 ronden. Elke ronde bestaat uit 2 fasen: Een nieuwe aanwijzing spelen door de tipgever en het discussiëren en karakters verwijderen door de raders.
1 – Een nieuwe aanwijzing spelen
De tipgever speelt één aanwijzing uit zijn hand. De aanwijzing mag hij horizontaal of verticaal spelen. Als de aanwijzing horizontaal gespeeld wordt, dan heeft het karakter op de aanwijzing iets dat van het geheime karakter verschilt. Als de aanwijzing verticaal gespeeld wordt, dan heeft het karakter op de aanwijzing iets met het geheime karakter gemeen.
De tipgever mag niet praten, niet gebaren of op een andere manier communiceren. Na het spelen van een aanwijzing vult de tipgever zijn hand weer aan tot vijf kaarten. Gespeelde aanwijzingen blijven tot het einde van het spel op tafel liggen.
2 – Discussiëren en karakters verwijderen
De raders moeten nu de gespeelde aanwijzing analyseren en overleggen welke kaart ze willen verwijderen. In de eerste ronde moet er één kaart worden verwijderd. In de tweede ronde moeten er twee kaarten worden verwijderd. In de derde ronde moeten er drie kaarten worden verwijderd en in de vierde ronde moeten er vier kaarten worden verwijderd. Als het geheime karakter uit het spel wordt verwijderd, eindigt het spel direct en hebben alle spelers verloren.
Na de vierde ronde zijn er nog twee kaarten over. De tipgever geeft dan nog één laatste aanwijzing en dan moeten de spelers nog één karakter verwijderen. Als het overgebleven karakter het geheime karakter toont, winnen de spelers het spel.

Versies combineren
Als je meerdere versies van Similo in bezit hebt, zoals bijvoorbeeld ook Similo: Historie, dan kun je ze combineren om nieuwe strategieën te creëren. Kies twee versies om mee te spelen. Één versie wordt gebruikt als karakterstapel en één versie wordt gebruikt als aanwijzingen stapel.
Spelverloop
Stel, Similo: Sprookjes wordt gebruikt als karakterstapel. De tipgever trekt dan 1 karakter van deze stapel als geheim karakter en vult vervolgens deze kaart aan met 11 andere karakter kaarten die worden geschud en open worden neergelegd.
Vervolgens trekt hij vijf kaarten van de stapel van het andere Similo spel, bijvoorbeeld Similo: Historie. Dit is de starthand met aanwijzingen.
De rest van het spel loopt precies het zelfde als de versie waarbij één spel wordt gebruikt. Het verschil is dat de hand met aanwijzingen alleen maar wordt aangevuld met het andere Similo spel.